19 Lipca Missions
Nowe maszyny brajlowskie dla niewidomych dzieci w Indiach

Z sukcesem zamknęliśmy kolejny projekt! Podopieczni ośrodka Jyothi Seva (Adopcja Światła) cieszą się nowymi maszynami do pisania alfabetem Braille'a. O znaczeniu tej inwestycji rozmawiamy z siostrą Pauline Michael FSC, dyrektorką Szkoły Matki Elżbiety dla Dzieci Niedowidzących w Nongbah.


Ośrodek Jyothi Seva (Służba Światłu) od kilku lat otaczamy opieką finansową w ramach projektu Adopcja Światła. Jak scharakteryzowałaby Siostra Waszą misję?

Szkoła Matki Elżbiety dla Dzieci Niedowidzących zajmuje się edukacją i rehabilitacją uczniów z problemami ze wzrokiem. Nasza placówka zapewnia im bezpłatną edukację i wyżywienie, a program nauczania koncentruje się na nauczaniu w dwóch językach – angielskim i khasi, który jest oficjalnym językiem naszego regionu. Nasza misja wykracza jednak poza zajęcia akademickie, ponieważ oferujemy uczniom wszechstronne możliwości rozwoju. Zapewniamy szkolenia w zakresie alfabetu Braille'a, orientacji i mobilności, umiejętności komputerowych, rzemiosła, umiejętności codziennego życia, tańca i teatru. Edukacja muzyczna jest również istotną częścią naszego programu, w ramach którego uczniowie mogą uczyć się gry na instrumentach, takich jak fortepian, gitara, flet i organy, dostosowanych do zainteresowań każdego dziecka. Ponadto nasi uczniowie uczestniczą w różnych wycieczkach terenowych i piknikach, które zwiększają ich zrozumienie świata poza klasą.

Kto może zostać uczniem Waszej szkoły?

Przyjmujemy uczniów od przedszkola (począwszy od wieku 3 lat) do klasy 8. Większość dzieci pochodzi z niezamożnych środowisk i niestabilnych sytuacji rodzinnych. Obecnie zapisanych mamy 53 uczniów, wspieranych przez 13 pełnoetatowych nauczycieli.

Mówi Siostra o nauczycielach, ale nie możemy zapominać o Siostrach – Franciszkanach Służebnicach Krzyża. Ile sióstr w tej chwili posługuje w Nongbah?

Oprócz naszej kadry nauczycielskiej, jesteśmy pobłogosławieni obecnością siedmiu sióstr, które odgrywają kluczową rolę zarówno w życiu akademickim, jak i mieszkalnym naszych uczniów. Siostry bowiem nie tylko uczą różnych przedmiotów, ale biorą także na siebie odpowiedzialność za opiekę nad grupami dzieci w internatach. Ich niestrudzone zaangażowanie zapewnia, że nasi uczniowie otrzymują stałą, pełną miłości opiekę i wsparcie, co jest szczególnie ważne biorąc pod uwagę ograniczone zasoby finansowe, które uniemożliwiają nam zatrudnienie większej liczby nauczycieli z zewnątrz. Dlatego nie przesadzę, jeśli powiem, że ciężka praca i poświęcenie naszych sióstr są prawdziwym kręgosłupem naszej instytucji. Wykraczają one poza swoje obowiązki nauczycielskie, zapewniając dzieciom wsparcie emocjonalne i środowisko wychowawcze. Zaangażowanie sióstr w każdy aspekt życia uczniów – od edukacji po codzienne życie – tworzy rodzinną atmosferę, w której każde dziecko czuje się cenione i otoczone opieką.

Jakiś czas temu Sekretariat Misji Zagranicznych Księży Sercanów uruchomił zbiórkę na zakup maszyn brajlowskich dla uczniów ośrodka Jyothi Seva. Co udało się zakupić za zebrane pieniądze od sercańskich Darczyńców?

Wasza niesamowita hojność pozwoliła nam nabyć niezbędne pomoce edukacyjne dla naszych niedowidzących uczniów, znacznie poprawiając jakość ich edukacji. Dzięki Państwa wsparciu wyposażyliśmy nasze sale lekcyjne w maszyny do pisania firmy Perkins, tabliczki brajlowskie, rysiki, ramki Taylora, białe laski, papier brajlowski i kołki.

W liście, z prośbą o pomoc w zakupie maszyn, pisałyście o Waszych rozterkach – z jednej strony zakup maszyn był absolutnie konieczny, z drugiej strony nie było na to po prostu funduszy…

Bardzo brakowało nam w szkole maszyn do pisania alfabetem Braille'a, ale zakup nawet jednej przerastał nasze możliwości finansowe. Nowe maszyny i tabliczki brajlowskie okazały się przełomowe, umożliwiając naszym uczniom samodzielne czytanie i pisanie. Narzędzia te sprawiły, że słowo pisane stało się dostępne, a nasi niedowidzący uczniowie mogą kształcić się na równi z ich widzącymi rówieśnikami. Podekscytowanie i radość na twarzach dzieci, gdy używają tych narzędzi, są wzruszające. Mogą teraz wyrażać się na piśmie, pełniej angażować się w lekcje i rozwijać krytyczne umiejętności czytania i pisania, niezbędne do osiągnięcia sukcesu w nauce i przyszłej niezależności. Dodam też, bo może to się wydawać tak oczywiste, że nie zwraca naszej uwagi – że ważnym zakupem był papier do maszyn do pisania. Jest to produkt specjalistyczny, bardzo drogi i trudno dostępny, który jest przecież niezbędny do korzystania z maszyny.

A jakie zastosowanie mają wspomniane ramki Taylora i kołki?

Wprowadzenie ramek Taylora i kołków zapewniło kompleksowe rozwiązanie dotykowe do nauki matematyki. Sprzęt ten pozwala uczniom zrozumieć i posługiwać się pojęciami matematycznymi w namacalny sposób, czyniąc abstrakcyjne idee bardziej konkretnymi i zrozumiałymi. Korzystanie z tych pomocy poprawiło też zrozumienie matematyki przez uczniów, wspierało ich umiejętności rozwiązywania problemów i zaufanie do przedmiotu.

Wspomniała też Siostra o białych laskach. Wiemy dobrze, że osoby niewidome, które chcą być jak najbardziej samodzielne, pracują nieraz latami nad opanowaniem umiejętności poruszania się z białą laską.

Laski były kolejnym nieocenionym dodatkiem, umożliwiającym naszym uczniom poruszanie się po otoczeniu z większą niezależnością i bezpieczeństwem. Nauka korzystania z laski wzmacnia poczucie pewności siebie i samodzielności, umożliwia dzieciom odkrywanie otoczenia, pozwala aktywniej uczestniczyć w zajęciach szkolnych i nie tylko. Ta nowo odkryta mobilność jest kluczowym krokiem w kierunku ich ogólnego rozwoju i integracji ze społecznością.

Dostępność papieru brajlowskiego i rysików sprawiła, że nasi uczniowie mogą regularnie ćwiczyć i doskonalić swoje umiejętności brajlowskie. Materiały te mają fundamentalne znaczenie dla ich codziennej nauki, umożliwiając im robienie notatek, wykonywanie zadań i angażowanie się w ćwiczenia czytania. Dotykowa informacja zwrotna z tych pomocy ma kluczowe znaczenie dla wzmocnienia ich nauki i poprawy ich biegłości.

Wydaje się, że ta inwestycja jest wypełnieniem tego, o czym mówiła Siostra na początku – że w Jyothi Seva oferujecie o wiele więcej, niż tylko edukację akademicką.

To prawda. Poza korzyściami akademickimi, te pomoce edukacyjne znacząco przyczyniły się do holistycznego rozwoju naszych uczniów. Zdolność do samodzielnego czytania, pisania i nawigacji zwiększyła ich poczucie własnej wartości i zmotywowała ich do dążenia do większych osiągnięć. Dzieci są teraz bardziej zaangażowane w edukację, bardziej entuzjastycznie nastawione do nauki i pewniejsze swoich umiejętności. Oprócz tego widzimy, że pomoce te poprawiły również umiejętności społeczne uczniów. Mogą teraz pełniej uczestniczyć w dyskusjach w klasie, współpracować z rówieśnikami i wyraźniej wyrażać swoje myśli i pomysły. Stworzyło to bardziej integracyjne i interaktywne środowisko uczenia się, z korzyścią dla wszystkich uczniów.

To dla nas ogromna radość, kiedy wiemy, że nasi Darczyńcy w tak znaczący sposób przyczynili się do poprawy warunków nauczania w Jyothi Seva. Zyczymy wszystkim uczniom samych sukcesów nie tylko w szkole, ale w całym ich życiu!

Nie mam słów, by wystarczająco podziękować za to niesamowite wsparcie. Nie tylko zapewniliście Państwo niezbędne narzędzia do edukacji, ale także wzbudziliście nadzieję i wiarę w sercach naszych uczniów. Pomogliście nam stworzyć środowisko, w którym dzieci z dysfunkcją wzroku mogą się rozwijać i w pełni wykorzystywać swój potencjał. I za to pragnę podziękować i zapewniać o naszej modlitwie w intencji wszystkich Darczyńców.

Dziękuję za rozmowę.

Więcej o projekcie zakupu maszyn brajlowskich dla niewidomych dzieci w Indiach przeczytasz tutaj.