19 Lipca Misje
Nowe maszyny brajlowskie dla niewidomych dzieci w Indiach!

Z sukcesem zamknęliśmy kolejny projekt! Podopieczni ośrodka Jyothi Seva cieszą się nowymi maszynami do pisania alfabetem Braille'a. O znaczeniu tej inwestycji rozmawiamy z siostrą Pauline Michael FSC ze Szkoły Matki Elżbiety dla Dzieci Niedowidzących w Nongbah.


Sekretariat Misji Zagranicznych od kilku lat otacza ośrodek Jyothi Seva (Służba Światłu) opieką finansową w ramach projektu Adopcja Światła. Jak scharakteryzowałaby Siostra Waszą misję?
Szkoła Matki Elżbiety dla Dzieci Niedowidzących zajmuje się edukacją i rehabilitacją uczniów częściowo lub całkowicie ociemniałych. Nasza placówka zapewnia im bezpłatną edukację i wyżywienie, a program nauczania realizujemy w dwóch językach – angielskim i khasi, który jest oficjalnym językiem naszego regionu Meghalaya. Nasza misja wykracza jednak poza zajęcia akademickie, ponieważ oferujemy uczniom wszechstronne możliwości rozwoju. Zapewniamy szkolenia w zakresie alfabetu Braille'a, orientacji i mobilności, umiejętności komputerowych, rzemiosła, umiejętności codziennego życia, tańca i teatru. W ramach edukacji muzycznej nasze dzieci uczą się gry na fortepianie, gitarze, flecie czy organach. Ponadto nasi uczniowie uczestniczą w różnych wycieczkach terenowych i piknikach, które zwiększają ich zrozumienie świata poza klasą.

Kto może zostać uczniem Waszej szkoły?
Przyjmujemy dzieci od przedszkola do ósmej klasy. Większość pochodzi z niezamożnych środowisk i niestabilnych sytuacji rodzinnych. Obecnie zapisanych mamy 53 uczniów, wspieranych przez 13 pełnoetatowych nauczycieli.

Mówi Siostra o nauczycielach, ale nie możemy zapominać o Was – Franciszkankach Służebnicach Krzyża. Ile sióstr w tej chwili posługuje w Nongbah?
Oprócz naszej kadry nauczycielskiej jesteśmy pobłogosławieni obecnością siedmiu sióstr, które odgrywają kluczową rolę w życiu dzieci. Siostry bowiem nie tylko uczą różnych przedmiotów, ale biorą też na siebie odpowiedzialność za opiekę nad grupami dzieci w internatach. Dzięki temu nasi uczniowie otrzymują stałą, pełną miłości opiekę i wsparcie, co jest szczególnie ważne biorąc pod uwagę ograniczone zasoby finansowe, które uniemożliwiają nam zatrudnienie większej liczby nauczycieli z zewnątrz. Dlatego nie przesadzę, jeśli powiem, że ciężka praca i poświęcenie naszych sióstr są prawdziwym kręgosłupem naszej instytucji. Wykraczają one poza swoje obowiązki nauczycielskie, zapewniając dzieciom wsparcie emocjonalne i środowisko wychowawcze.


Jakiś czas temu Sekretariat Misji Zagranicznych Księży Sercanów uruchomił zbiórkę na zakup maszyn brajlowskich dla uczniów ośrodka Jyothi Seva. Co udało się zakupić za pieniądze przekazane przez sercańskich Darczyńców?
Wasza niesamowita hojność pozwoliła nam nabyć niezbędne pomoce edukacyjne dla naszych ociemniałych uczniów, znacznie poprawiając jakość ich edukacji. Dzięki Państwa wsparciu wyposażyliśmy nasze sale lekcyjne w maszyny do pisania alfabetem Braille'a firmy Perkins, tabliczki brajlowskie, rysiki, ramki Taylora, białe laski, papier brajlowski i kołki.

W liście z prośbą o pomoc w zakupie maszyn pisałyście o Waszych rozterkach – z jednej strony zakup maszyn był absolutnie konieczny, z drugiej zaś nie było na to po prostu funduszy…
Bardzo brakowało nam w szkole maszyn do pisania alfabetem Braille'a, ale zakup nawet jednej przerastał nasze możliwości finansowe. Nowe maszyny i tabliczki brajlowskie okazały się przełomowe. Słowo pisane stało się dostępne, a nasi niedowidzący uczniowie mogą kształcić się na równi z ich widzącymi rówieśnikami. Podekscytowanie i radość na twarzach dzieci, gdy używają tych narzędzi, są wzruszające. Mogą teraz wyrażać się na piśmie, pełniej angażować się w lekcje i rozwijać niezbędne umiejętności czytania i pisania, kluczowe do osiągnięcia sukcesu w nauce i przyszłej niezależności. Dodam też, bo może się to wydawać tak oczywiste, że nie zwraca naszej uwagi – że ważnym zakupem był nawet sam papier do nowych maszyn. Jest to produkt specjalistyczny, bardzo drogi i trudno dostępny, który jest przecież niezbędny do korzystania z maszyny. Dostępność papieru brajlowskiego i rysików sprawiła, że nasi uczniowie mogą regularnie ćwiczyć i doskonalić swoje umiejętności brajlowskie.


A jakie zastosowanie mają wspomniane ramki Taylora i kołki?
Wprowadzenie ramek Taylora i kołków zapewniło kompleksowe rozwiązanie dotykowe do nauki matematyki. Sprzęt ten pozwala uczniom zrozumieć i posługiwać się pojęciami matematycznymi w namacalny sposób, czyniąc abstrakcyjne idee bardziej konkretnymi i zrozumiałymi. Korzystanie z tych pomocy poprawiło też ich zrozumienie matematyki, wsparło umiejętności rozwiązywania problemów i zwiększyło zaufanie do przedmiotu.

Wspomniała też Siostra o białych laskach. Wiemy dobrze, że osoby niewidome, które chcą być jak najbardziej samodzielne, pracują nieraz latami nad opanowaniem umiejętności poruszania się z białą laską.
Laski były kolejnym nieocenionym dodatkiem, umożliwiającym naszym uczniom poruszanie się po otoczeniu z większą niezależnością i bezpieczeństwem. Nauka korzystania z laski wzmacnia poczucie pewności siebie i samodzielności, umożliwia dzieciom odkrywanie otoczenia, pozwala aktywniej uczestniczyć w zajęciach szkolnych i nie tylko. Ta nowo odkryta mobilność jest kluczowym krokiem w kierunku ich ogólnego rozwoju i integracji ze społecznością.


Wydaje się, że ta inwestycja jest wypełnieniem tego, o czym mówiła Siostra na początku – że w Jyothi Seva oferujecie o wiele więcej niż sama edukacja akademicka.
To prawda. Te pomoce edukacyjne znacząco przyczyniają się do holistycznego rozwoju naszych uczniów. Zdolność do samodzielnego czytania, pisania i nawigacji zwiększa ich poczucie własnej wartości i motywuje do dążenia do większych osiągnięć. Oprócz tego widzimy, że pomoce te poprawiły też umiejętności społeczne uczniów. Mogą teraz pełniej uczestniczyć w dyskusjach w klasie, współpracować z rówieśnikami i wyraźniej wyrażać swoje myśli i pomysły. Stworzyło to bardziej integracyjne i interaktywne środowisko uczenia się, z korzyścią dla wszystkich uczniów.

To dla nas ogromna radość, kiedy wiemy, że nasi Darczyńcy w tak znaczący sposób przyczynili się do poprawy warunków nauczania w Jyothi Seva. Życzymy wszystkim uczniom samych sukcesów nie tylko w szkole, ale w całym ich życiu!
Nie mam słów, by wystarczająco podziękować za to niesamowite wsparcie. Nie tylko zapewniliście Państwo niezbędne narzędzia do edukacji, ale także wzbudziliście nadzieję i wiarę w sercach naszych uczniów. Pomogliście nam stworzyć środowisko, w którym dzieci z dysfunkcją wzroku mogą się rozwijać i w pełni wykorzystywać swój potencjał. I za to pragnę podziękować i zapewniać o naszej modlitwie w intencji wszystkich Darczyńców.

Dziękuję za rozmowę.


Więcej o projekcie zakupu maszyn brajlowskich dla niewidomych dzieci w Indiach przeczytasz tutaj.